سن مناسب عمل بینی چه سنی است؟

What is the appropriate age for nose surgery?

سن مناسب عمل بینی چه سنی است؟

توضیحات

بهترین سن جراحی زیبایی بینی چه سنی است؟

زیبایی و تلاش برای رسیدن به آن خواسته ایست که سن و سال نمی شناسد، البته که نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر سنین به زیبایی ظاهر خود توجه می کنند. تعریف زیبایی برای افراد گوناگون متفاوت است و برخی بیشتر بر اندام خود، برخی بر زیبایی صورت و برخی دیگر بر روی لطافت و صافی پوست خود تمرکز می کنند. عمل بینی چند سالیست که به یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی تبدیل شده است و سالانه افراد زیادی اقدام به جراحی زیبایی بینی خود می کنند؛ ولی نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که موثرترین و بهترین سن عمل بینی چه زمانی است؟!

در بین نوجوانان و جوانان عمل بینی به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ارائه روش های جدید پزشکی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است؛ شاید از سویی دیگر نیز بتوان شبکه های اجتماعی را در زیبایی طلبی و تقاضای روز افزون جراحی پلاستیک زیبایی و به خصوص عمل بینی بی تاثیر ندانست. به هر روی دلیل این تقاضاهای مکرر هرچه که باشد، اعم از زیبایی بینی و یا رفع مشکلات تنفسی، لازم است در زمان مناسب که بدن بهترین پاسخ را به عمل جراحی می دهد انجام شود.

بهترین سن عمل بینی

 با اینکه نمی توان به طور دقیق سن جراحی بینی را تعیین کرد ولی به طور کلی می توان بازه سنی 18 تا 40 سال را بهترین سن عمل بینی دانست. در این زمان بلوغ جسمی به طور کامل انجام شده است و نیز پوست حالت کشسانی و ارتجاعی مناسبی دارد. این خاصیت ارتجاعی پوست سبب می شود که تغییرات بینی با سرعت بهتری انجام شده و نیز ریسک عوارض جراحی را به حداقل می رساند.
علاوه بر مسئله بلوغ جسمی، رسیدن فرد به بلوغ احساسی و عقلی نیز بسیار اهمیت دارد. در سنین پایین و در دوران نوجوانی اکثر افراد در سن رشد بوده و صورت و ظاهر آن ها بسیار تحت تاثیر این تغییرات رشدی قرار می گیرد. بنابراین بسیاری از نوجوانان به دلایل هیجانی و احساسی و یا با تاثیر از گفته دوستانشان تصمیم به انجام عمل زیبایی بینی می گیرند؛ در صورتی که انجام این عمل دیگر برگشت پذیر نخواهد بود و لازم است که فرد به بلوغ کامل احساسی و عقلانی رسیده باشد تا به دور از هیجانات تصمیم به انجام یا عدم انجام عمل زیبایی بینی بگیرد.

عمل بینی زیر 18 سال

در سنین نوجوانی و به اصلاح دوران بلوغ نوجوانان معمولا احساس می کنند که بینیشان بزرگتر شده و در نتیجه تمایل به عمل بینی دارند؛ اگر این نوجوان ذاتا بینی گوشتی داشته باشد این بزرگی بیش از پیش برای او آزاردهنده خواهد بود. معمولا در دوران بلوغ تمامی اندام ها در حال رشد بوده و بینی نیز از این مسئله مستثنی نیست و در نتیجه در حال رشد و بزرگتر شدن است؛ ولی از آنجا که رشد تمامی اعضای صورت ممکن است همزمان با هم نباشد معمولا در سن بلوغ نوجوانان احساس می کنند که بینی آن ها بیش از اندازه بزرگ شده است. این احساس با توجه به افزایش هیجانات و حساسیت های دوران نوجوانی نسبت به زیبابیی صورت و الخصوص زیبایی بینی  دو چندان خواهد شد و در نهایت منجر به پافشاری نوجوانان بر انجام جراحی زیبایی بینی می شود.

اینکه تاکید می شود که عمل بینی در سن18 به بالا انجام شود، به این معنی نیست که پس از 18 سالگی بینی کوچک تر می شود! بلکه به دلیل رشد سایر اعضای صورت و درنتیجه هماهنگی بیشتر بینی با سیار اعضا، بینی اصطلاحا جا افتاده تر می شود و در نتیجه فرد احساس بهتری نسبت به صورت و بینی خود خواهد داشت. با اینحال اگر پس از 18 سالگی نیز چه بینی گوشتی داشته باشد چه بینی استخوانی ، و همچنان از ظاهر بینی خود احساس ناراجتی می کنید می توانید به انجام عمل بینی اقدام نمایید.

شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که زمان دقیق اتمام رشد چقدر است؟!

به طور کلی می توان اعلام کرد که در دختران معمولا رشد جسمی تا حدود سن 15 – 16 سالگی به اتمام می رسد. در پسران نیز این سن کمی بیشتر و در حدود 17-18 سالگی خواهد بود. با این حال سن رشد صرف نظر از جنسیت، می تواند با توجه به ژنتیک از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

رفع مشکلات تنفسی در سنین زیر 18 سال

گاهی ممکن است به دلیل انحراف بینی، علل مادرزادی و یا حادثه و تصادفی فرزند شما دچار مشکلات تنفسی شود و نتواند به راحتی از بینی خود نفس بکشد؛ در این شرایط می توان جراحی انحراف بینی  را انجام داد و در صورت نیاز به عمل زیبایی آن را به سن مناسب عمل بینی پس از اتمام سن رشد و بلوغ موکول کرد.

خطر (ریسک) عمل بینی زیر 18 سال

در دوران نوجوانی و جوانی به دلیل استحکام و شل نبودن پوست قطعا مسئله جوش خوردن استخوان، برطرف شدن تورم و کبودی، باقی ماندن جای زخم و بخیه ها چندان نگرانی ایجاد نمی کند؛ ولی از طرف دیگر از آنجا که هنوز رشد به طور کامل انجام نشده است و استخوان ها و بافت های بدن در حال رشد هستند، احتمال برگشت فرم بینی و درنتیجه بی تاثیر بودن عمل بینی بالا تر است.

عمل بینی در سن بالا (عمل بینی در میانسالی)

آیا شما نیز تصور می کنید که 18 سالگی به معنی بلوغ کامل جسمی بوده و دیگر همه اندام ها شکل نهایی خود را پیدا کرده اند؟!

مسلما خیر! سن 18 ساگی عموما پایان رشد استخوان های بدن خواهد بود ولی بافت های دیگری نیز در بدن وجود دارد که همچنان با افزایش سن رشد خواهد داشت؛ بینی که از استخوان، بافت نرم پوست و غضروف تشکیل شده است جزء همین اندام ها به حساب می آید. این تغییرات در ظاهر اندامی مانند بینی تا اتمام دوران جوانی (حدود 40 سالگی) چندان قابل لمس نخواهد بود. این تغییر شکل ظاهر بینی بستگی زیادی به نوع بینی شما دارد. اگر بینی شما گوشتی باشد این تغییرات بیشتر به چشم می خورد. با افزایش سن، غضروف بینی ضعیف تر شده و سبب افتادگی نوک بینی می شود و همچنین غدد موجود در پوست بزرگتر شده و درنتیجه بینی بزرگتر دیده می شود. این تغییرات در کستانی که بینی استخوانی دارند کمتر احساس خواهد شد.

باتوجه به تمامی مواردی که ذکر شد، می توان نتیجه گرفت که خود افزایش سن می تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش میزان تقاضا برای انجام عمل بینی در سنین بالا داشته باشد. شاید همین افراد در دوران جوانی خود احساس رضایت کامل از صورت و فرم بینی خود داشتند ولی با بالاتر رفتن سنشان بینی خود را بزرگتر دیده و نیاز به جراحی زیبایی پلاستیک را بیشتر احساس کردند.

به طور معمول عمل زیبایی بینی در سنین میانسالی با اهداف زیر انجام می گیرد:

  • کوچک تر کردن غضروف نوک بینی
  • بالاتر بردن نوک بینی
  • کاهش عرض سوراخ های بینی
  • برداشتن قوز ایجاد شده در پل بینی

در سنین بالاتر، به دلیل ریسک بیشتر در ابتلا به بیماری های مختلف، لازم است در ابتدا سلامت شما از چند جهت بررسی شود تا شما بتوانید با خیالی آسوده عمل بینی را انجام دهید؛ از جمله بیماری هایی که اهمیت ویژه ای در زمینه انجام عمل بینی دارند عبارتند از:

  • دیابت
  • مشکلات ریوی
  • بیماری های مربوط به انعقاد خون
  • بیماری های قلبی

عوارض عمل بینی در سنین بالا

با توجه به نکاتی که تا به الان گفته شد، می توان نتیجه گرفت که نمی توان سن دقیقی را برای عمل بینی تعیین نمود ولی با این حال ایده آل ترین و بهترین سن عمل بینی همان دوران جوانی و محدود سنی 18 تا 40 سال است. اگر مایل به انجام جراحی بینی در سن بالاتر از 40 سال هستید خوب است که موراد زیر را در نظر داشته باشید:

  • با افزایش سن بهبود تورم و کبودی، از بین رفتن جای زخم و بخیه ها کمی کندتر انجام می شود.
  • خطر و ریسک بیهوشی افزایش می یابد.
  • واکنش بدن به داروها ممکن است کمی متفاوت تر و با توجه به بیماری های زمینه ای محدودکننده باشد.

موارد مشابه

دوران نقاهت عمل بینی چقدر است؟

What is the recovery time for nose surgery?

معاینه گوش در چه مواردی انجام میشود؟

In what cases is the ear examination performed?




نظرات

با ما در ارتباط باشید...